Agenda

Als u interesse heeft om de Kerkzaal te boeken en er staat een optie, dan gelieve ons toch te contacteren.

jan
18
wo
Joseph Moog met o.a. Beethoven – Chopin – Debussy
jan 18 @ 20:15

jan
20
vr
Concerti all’arrabbiata
jan 20 @ 20:15

Indien u dit concert koopt in combinatie met een serie dan wordt de prijs NIET automatisch aangepast. U kunt het beste uw series online bestellen en hierna de bestelling voor Bobby Mitchell of de ‘Benno’s Keuze’ concerten aanvragen bij ons Bespreekbureau via bespreekbureau@musisenstadstheater.nl. Onze medewerkers reserveren deze kaarten dan voor u.

Het Freiburger Barockorchester behoort tot de absolute top in de uitvoeringspraktijk van de oude muziek. Al 25 jaar staat het onder leiding van Gottfried von der Goltz. Hij en zijn medestudenten vormden toen al een hechte muzikale band die samen zorgden voor een perfecte samenklank. Deze ontwikkelde zich verder wordt nu beschouwd als de ideale klankkleur die nodig is voor de muziek uit het baroktijdperk. Het credo van dit ensemble is onveranderd: een creatieve nieuwsgierigheid bij alle musici vast te houden om zo tot een authentieke, levendige en zeer sprekende vertolking te komen die steeds overtuigt, maar vooral ook verrast. Met muziek van Corelli, Platti, Vivaldi, Geminiani, Telemann en Händel zit u op het puntje van uw stoel.

PROGRAMMA
Corelli – Concerto grosso in Bes, op. 6/11
Platti – Hoboconcert in g
Vivaldi – Fagotconcert in Es, RV 483
Geminiani – Concerto grosso in d, ‘La Follia’
Telemann – Sinfonia in G, TWV 50:1, ‘Grillen-Symphonie’
Telemann – Concerto in Es, TWV 54
Händel – Concerto grosso in Bes, HWV 325

Gottfried von der Goltz – dirigent
Ann-Kathrin Brüggemann – hobo
Javier Zafra – fagot
Bart Aerbeydt – hoorn
Gijs Laceulle – hoorn
Dane Robert – contrabas
James Munro – contrabas
n.t.b. – fluit
n.t.b. – chalumeau

 

jan
21
za
Stadsbeiaardier bespeelt het carillon
jan 21 @ 11:30 – 12:30

De stadsbeiaardier speelt zaterdag van 1 november tot 31 maart van 11.30 – 12.30 uur en van 1 april tot 31 oktober van 10.30 tot 11.30 uur. U kunt het klokkenspel buiten luisteren.
Sinds 1 oktober wordt het carillon van de Eusebiuskerk/toren bespeeld door Joke Brandsma. Zij volgt Roy Kroezen op die onlangs naar de VS is geëmigreerd.

Joke Brandsma, een geboren Friezin, is opgegroeid in de stad Groningen, maar mag zo langzamerhand, na ruim 30 jaar verblijf in de Gelderse hoofdstad, met recht een ‘Arnhems meisje’ genoemd worden.

Joke beoefent het vak van beiaardier uit sinds 1990, beginnend als freelancer op tal van plaatsen in de achterhoek: Zuthen, Lochem, Doetinchem, Doesburg… Onlangs vierde zij haar 25-jarig jubileum als stadsbeiaardier van Enschede, waar zij sinds 1991 de beiaard bespeelt van de Oude kerkstoren aan de Oude markt.

Na orgel te hebben gestudeerd te Leeuwarden en Arnhem, vervolgde zij haar muzikale opleiding aan de Beiaardschool te Amersfoort, onderdeel van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Daar studeerde zij tezelfder tijd ook koordirektie en kerkmuziek. Naast haar werk als beiaardier is zij werkzaam als kerkmusicus in Arnhem en Rozendaal, en heeft zij een kamerkoor in Velp. Daarnaast schrijft zij muziek voor haar kerkmuzikale praktijk.

Het carillon, ookwel de ‘beiaard’ genoemd, wordt elke zaterdag bespeeld: in de wintertijd (1 november t/m 31 maart) van 11.30-12.30 uur, in de zomertijd van 10.30-11.30 uur (1 april t/m 31 oktober).

Het repertoire omvat van alles… van Bach tot de Beatles, van volksliedjes en evergreens tot de Royal fireworks van Händel, van het Ave Maria van Gounod tot de Turkse mars van Mozart om maar wat te noemen. In veel gevallen gaat het om gearrangeerde muziek, want het originele repertoire, specifiek voor beiaard geschreven, is beperkt.

De klokken lenen zich ook uitstekend om – al dan niet vrij – op te improviseren: de snelle opeenvolging van klanken is als het ruisen van de fontein even verderop het plein…

Uniek voor Nederland is dat je als beiaardier met de lift naar boven kunt! Dat is een prettige bijkomstigheid als je bedenkt dat het bespelen van de beiaard een behoorlijke fysieke inspanning vergt, en zeker het Arnhemse ‘grand carillon’.

Na gespeeld te hebben is het verrassend om in de lift mensen te ontmoeten die je hebben horen spelen en die reageren op je spel. Dat is voor een beiaardier niet zo vanzelfsprekend omdat je in principe voor een anoniem publiek speelt en al helemaal geen applaus krijgt.

Het is daarom zeer bijzonder om beiaardier te zijn in de stad waar je woont, waar de mensen je kennen en je mede daardoor die natuurlijke anonimiteit kunt doorbreken.

jan
27
vr
Emma Bell & Antonello Manacorda
jan 27 @ 20:15

Bell behoort eenvoudigweg tot het mooiste wat je ooit zult horen.’ Op deze overrompelende wijze recenseerde The Guardian de Britse sopraan Emma Bell. Geen wonder met zo’n achternaam… een stem die klinkt als een klok! Ze laat haar in alle toonaarden klinken in Robin de Raaffs Emily Dickinson Songs. De composer in residence van Het Gelders Orkest schreef zijn cyclus over de Amerikaanse dichteres aanvankelijk voor sopraan met pianobegeleiding, maar heeft hem nu georkestreerd. Aan Emma Bell en Chef-dirigent Antonello Manacorda de eer van de première. De Raaff, die componeert met een timmermansoog, schept muziek die de dialoog opzoekt en een helder verhaal uiteenzet. Kenmerkend voor zijn stijl is dat hij, als moderne componist, emotie en klankschoonheid nooit uit het oog verliest. Nog meer feeërieke klanken klinken in Le baiser de la fée van Igor Stravinsky. Deze muzikale kameleon baseerde zijn eerbetoon aan Tsjaikovski op Hans Christian Andersens sprookje De Sneeuwkoningin over een jongen die onsterfelijk wordt dankzij een ‘fatale kus’ bij zijn geboorte door een ijsfee. Het programma opent met Haydns Negentigste, geschreven op het toppunt van zijn roem.

Haydn – Symfonie nr. 90 in C
Stravinsky – Le baiser de la fée
De Raaff – Emily Dickinson Songs

Antonello Manacorda – dirigent
Emma Bell – mezzosopraan

jan
28
za
Stadsbeiaardier bespeelt het carillon
jan 28 @ 11:30 – 12:30

De stadsbeiaardier speelt zaterdag van 1 november tot 31 maart van 11.30 – 12.30 uur en van 1 april tot 31 oktober van 10.30 tot 11.30 uur. U kunt het klokkenspel buiten luisteren.
Sinds 1 oktober wordt het carillon van de Eusebiuskerk/toren bespeeld door Joke Brandsma. Zij volgt Roy Kroezen op die onlangs naar de VS is geëmigreerd.

Joke Brandsma, een geboren Friezin, is opgegroeid in de stad Groningen, maar mag zo langzamerhand, na ruim 30 jaar verblijf in de Gelderse hoofdstad, met recht een ‘Arnhems meisje’ genoemd worden.

Joke beoefent het vak van beiaardier uit sinds 1990, beginnend als freelancer op tal van plaatsen in de achterhoek: Zuthen, Lochem, Doetinchem, Doesburg… Onlangs vierde zij haar 25-jarig jubileum als stadsbeiaardier van Enschede, waar zij sinds 1991 de beiaard bespeelt van de Oude kerkstoren aan de Oude markt.

Na orgel te hebben gestudeerd te Leeuwarden en Arnhem, vervolgde zij haar muzikale opleiding aan de Beiaardschool te Amersfoort, onderdeel van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Daar studeerde zij tezelfder tijd ook koordirektie en kerkmuziek. Naast haar werk als beiaardier is zij werkzaam als kerkmusicus in Arnhem en Rozendaal, en heeft zij een kamerkoor in Velp. Daarnaast schrijft zij muziek voor haar kerkmuzikale praktijk.

Het carillon, ookwel de ‘beiaard’ genoemd, wordt elke zaterdag bespeeld: in de wintertijd (1 november t/m 31 maart) van 11.30-12.30 uur, in de zomertijd van 10.30-11.30 uur (1 april t/m 31 oktober).

Het repertoire omvat van alles… van Bach tot de Beatles, van volksliedjes en evergreens tot de Royal fireworks van Händel, van het Ave Maria van Gounod tot de Turkse mars van Mozart om maar wat te noemen. In veel gevallen gaat het om gearrangeerde muziek, want het originele repertoire, specifiek voor beiaard geschreven, is beperkt.

De klokken lenen zich ook uitstekend om – al dan niet vrij – op te improviseren: de snelle opeenvolging van klanken is als het ruisen van de fontein even verderop het plein…

Uniek voor Nederland is dat je als beiaardier met de lift naar boven kunt! Dat is een prettige bijkomstigheid als je bedenkt dat het bespelen van de beiaard een behoorlijke fysieke inspanning vergt, en zeker het Arnhemse ‘grand carillon’.

Na gespeeld te hebben is het verrassend om in de lift mensen te ontmoeten die je hebben horen spelen en die reageren op je spel. Dat is voor een beiaardier niet zo vanzelfsprekend omdat je in principe voor een anoniem publiek speelt en al helemaal geen applaus krijgt.

Het is daarom zeer bijzonder om beiaardier te zijn in de stad waar je woont, waar de mensen je kennen en je mede daardoor die natuurlijke anonimiteit kunt doorbreken.

feb
3
vr
Pergolesi – Stabat Mater
feb 3 @ 20:15

Het Stabat Mater is de benaming van het eerste vers van een vijfsequentiae uit het Romeinse missaal van Paus Pius V. Het gedicht is gewijd aan Onze Lieve Vrouw van de Zeven Smarten en werd geschreven door de Franciscaner monnik Jacobus de Benedictus, ook wel bekend als Jacopone da Todi. Het is een lied in terzetten van twee gelijkmatige verzen. Het hoofdaccent valt samen met het laatste woordaccent van ieder vers. De dichter begint met de grote smart van een moeder die haar enig kind stervend ziet aan het kruis. Het is dan ook zeer begrijpelijk dat deze verzen vele componisten hebben geïnspireerd tot het schrijven van meerstemmige muziek op deze poëtische liturgische terzetten. Josquin Desprez was de eerste maar er volgden er meer.

Het bekendste ‘Stabat Mater’ is ongetwijfeld dat van Giovanni Pergolesi (1710 – 1736). Deze zo jong gestorven componist schreef een aangrijpend werk dat bij iedereen emoties oproept. Countertenor en Artist in residence Maarten Engeltjes, sopraan Lenneke Ruiten en het inmiddels beroemde barokorkest Il Pomo d’ Oro uit Italië zullen u meenemen naar een wereld van muzikale schoonheid en ontroering.

PROGRAMMA
Vivaldi – Nisi Dominus, RV 608
Vivaldi – Nulla in mondo pax sincera, RV 630
Pergolesi – Stabat Mater

Maarten Engeltjes – countertenor Artist in residence
Lenneke Ruiten – sopraan

feb
4
za
Stadsbeiaardier bespeelt het carillon
feb 4 @ 11:30 – 12:30

De stadsbeiaardier speelt zaterdag van 1 november tot 31 maart van 11.30 – 12.30 uur en van 1 april tot 31 oktober van 10.30 tot 11.30 uur. U kunt het klokkenspel buiten luisteren.
Sinds 1 oktober wordt het carillon van de Eusebiuskerk/toren bespeeld door Joke Brandsma. Zij volgt Roy Kroezen op die onlangs naar de VS is geëmigreerd.

Joke Brandsma, een geboren Friezin, is opgegroeid in de stad Groningen, maar mag zo langzamerhand, na ruim 30 jaar verblijf in de Gelderse hoofdstad, met recht een ‘Arnhems meisje’ genoemd worden.

Joke beoefent het vak van beiaardier uit sinds 1990, beginnend als freelancer op tal van plaatsen in de achterhoek: Zuthen, Lochem, Doetinchem, Doesburg… Onlangs vierde zij haar 25-jarig jubileum als stadsbeiaardier van Enschede, waar zij sinds 1991 de beiaard bespeelt van de Oude kerkstoren aan de Oude markt.

Na orgel te hebben gestudeerd te Leeuwarden en Arnhem, vervolgde zij haar muzikale opleiding aan de Beiaardschool te Amersfoort, onderdeel van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Daar studeerde zij tezelfder tijd ook koordirektie en kerkmuziek. Naast haar werk als beiaardier is zij werkzaam als kerkmusicus in Arnhem en Rozendaal, en heeft zij een kamerkoor in Velp. Daarnaast schrijft zij muziek voor haar kerkmuzikale praktijk.

Het carillon, ookwel de ‘beiaard’ genoemd, wordt elke zaterdag bespeeld: in de wintertijd (1 november t/m 31 maart) van 11.30-12.30 uur, in de zomertijd van 10.30-11.30 uur (1 april t/m 31 oktober).

Het repertoire omvat van alles… van Bach tot de Beatles, van volksliedjes en evergreens tot de Royal fireworks van Händel, van het Ave Maria van Gounod tot de Turkse mars van Mozart om maar wat te noemen. In veel gevallen gaat het om gearrangeerde muziek, want het originele repertoire, specifiek voor beiaard geschreven, is beperkt.

De klokken lenen zich ook uitstekend om – al dan niet vrij – op te improviseren: de snelle opeenvolging van klanken is als het ruisen van de fontein even verderop het plein…

Uniek voor Nederland is dat je als beiaardier met de lift naar boven kunt! Dat is een prettige bijkomstigheid als je bedenkt dat het bespelen van de beiaard een behoorlijke fysieke inspanning vergt, en zeker het Arnhemse ‘grand carillon’.

Na gespeeld te hebben is het verrassend om in de lift mensen te ontmoeten die je hebben horen spelen en die reageren op je spel. Dat is voor een beiaardier niet zo vanzelfsprekend omdat je in principe voor een anoniem publiek speelt en al helemaal geen applaus krijgt.

Het is daarom zeer bijzonder om beiaardier te zijn in de stad waar je woont, waar de mensen je kennen en je mede daardoor die natuurlijke anonimiteit kunt doorbreken.

feb
5
zo
WeddingFair
feb 5 @ 11:00 – 17:00

Geniet van alle mooie trouwjurken in de bruidsmodeshows om 12:30 en om 15:00 uur. Alleen de nieuwste modellen voor het trouwseizoen 2017 op de catwalk voor bruid én bruidegom. Aanstaande bruiden ontvangen ook de nieuwste Trouwagenda 2017-2018  ter waarde van € 10,-.

Heb jij trouwplannen en ben je op zoek naar betrouwbare én innovatieve trouwspecialisten dan ben je bij WeddingFair aan het juiste adres! Er is veel te doen, te bekijken én je kunt een set trouwringen winnen! Leveranciers pakken uit met allerlei cadeautjes en kortingen voor jouw mooiste dag.

Kom gezellig naar WeddingFair voor Gelderland naar Trouwbeurs Arnhem. Ook kun je -gratis- deelnemen aan de workshop “maak je eigen wedding-moodboard”, Alle bezoekers ontvangen een leuke beurstas.

feb
6
ma
Kerkzaal gereserveerd
feb 6 hele dag
feb
11
za
Stadsbeiaardier bespeelt het carillon
feb 11 @ 11:30 – 12:30

De stadsbeiaardier speelt zaterdag van 1 november tot 31 maart van 11.30 – 12.30 uur en van 1 april tot 31 oktober van 10.30 tot 11.30 uur. U kunt het klokkenspel buiten luisteren.
Sinds 1 oktober wordt het carillon van de Eusebiuskerk/toren bespeeld door Joke Brandsma. Zij volgt Roy Kroezen op die onlangs naar de VS is geëmigreerd.

Joke Brandsma, een geboren Friezin, is opgegroeid in de stad Groningen, maar mag zo langzamerhand, na ruim 30 jaar verblijf in de Gelderse hoofdstad, met recht een ‘Arnhems meisje’ genoemd worden.

Joke beoefent het vak van beiaardier uit sinds 1990, beginnend als freelancer op tal van plaatsen in de achterhoek: Zuthen, Lochem, Doetinchem, Doesburg… Onlangs vierde zij haar 25-jarig jubileum als stadsbeiaardier van Enschede, waar zij sinds 1991 de beiaard bespeelt van de Oude kerkstoren aan de Oude markt.

Na orgel te hebben gestudeerd te Leeuwarden en Arnhem, vervolgde zij haar muzikale opleiding aan de Beiaardschool te Amersfoort, onderdeel van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Daar studeerde zij tezelfder tijd ook koordirektie en kerkmuziek. Naast haar werk als beiaardier is zij werkzaam als kerkmusicus in Arnhem en Rozendaal, en heeft zij een kamerkoor in Velp. Daarnaast schrijft zij muziek voor haar kerkmuzikale praktijk.

Het carillon, ookwel de ‘beiaard’ genoemd, wordt elke zaterdag bespeeld: in de wintertijd (1 november t/m 31 maart) van 11.30-12.30 uur, in de zomertijd van 10.30-11.30 uur (1 april t/m 31 oktober).

Het repertoire omvat van alles… van Bach tot de Beatles, van volksliedjes en evergreens tot de Royal fireworks van Händel, van het Ave Maria van Gounod tot de Turkse mars van Mozart om maar wat te noemen. In veel gevallen gaat het om gearrangeerde muziek, want het originele repertoire, specifiek voor beiaard geschreven, is beperkt.

De klokken lenen zich ook uitstekend om – al dan niet vrij – op te improviseren: de snelle opeenvolging van klanken is als het ruisen van de fontein even verderop het plein…

Uniek voor Nederland is dat je als beiaardier met de lift naar boven kunt! Dat is een prettige bijkomstigheid als je bedenkt dat het bespelen van de beiaard een behoorlijke fysieke inspanning vergt, en zeker het Arnhemse ‘grand carillon’.

Na gespeeld te hebben is het verrassend om in de lift mensen te ontmoeten die je hebben horen spelen en die reageren op je spel. Dat is voor een beiaardier niet zo vanzelfsprekend omdat je in principe voor een anoniem publiek speelt en al helemaal geen applaus krijgt.

Het is daarom zeer bijzonder om beiaardier te zijn in de stad waar je woont, waar de mensen je kennen en je mede daardoor die natuurlijke anonimiteit kunt doorbreken.

Geef een reactie